![]() |
Dutch Harvest wil haar heerlijke, gezonde en heilzame hennepthee met iedereen delen. Maar de missie is groter: De herontdekking van de kracht van Hennep.
Dutch Harvest oprichter Esther Molenwijk maakte zich in haar werk als duurzaamheidsadviseur hard voor het gebruik van duurzame, lokale grondstoffen, het tegengaan van klimaatverandering en de verschuiving naar een meer plantaardig dieet.
Steeds vaker kwam zij de hennepplant tegen als duurzame grondstof voor bijvoorbeeld bouwmaterialen, textiel en voeding. Zij reisde verschillende hennep bedrijven en congressen af met de vraag: hoe kunnen we de kracht van hennep weer gaan inzetten voor een duurzame en gezonde samenleving?
Er bleek nog veel onbekendheid bij het publiek te bestaan over hennep. En vaak werd het toch geassocieerd met marihuana. Toen bleek dat de bladeren en bloemen van de hennep niet gebruikt werden, maar wel een heerlijke en gezonde thee maakten, was het idee al snel geboren: hennepthee als smakelijke herontdekking van het gewas.
Op de verpakking en in alle communicatie vertellen zij het verhaal van deze plant. Zo verspreiden ze de hennep-missie met elk pakje thee.
Dutch Harvest verpakt hun hennepthee puur, en in drie verschillende melanges. Deze melanges zijn zorgvuldig samengesteld in samenwerking met theesommelier Karlijn Dapper.
Alle theeën zijn 100% biologisch gecertificeerd. Bovendien worden er alleen échte kruiden gebruikt. Dus geen kunstmatige smaakstoffen, geen suikertjes, geen… niets! Da’s wel zo lekker.
De smaak? Veel mensen omschrijven de pure hennepthee als een ‘milde, lichtzoete variant van groen thee’. Hij heeft bovendien een licht prikkeltje aan het eind, dat een aangename nasmaak geeft.
Natuurlijk is deze hennepthee (officieel: ‘hennep-Infusie’) van nature vrij van cafeïne/ theïne. Daar lig je dus niet wakker van!
Wist je trouwens dat hennep een duurzaam gewas is om te telen?
Ook over de verpakking is diep nagedacht, met als resultaat een heuse HOW design award.
Het papier voor de verpakking wordt gemaakt uit landbouwafval.
Vanuit het motto “de natuur kent geen afval” maakt PaperWise papier van landbouwafval. Denk dan bijvoorbeeld aan de resten die overblijven bij de suikerriet productie. Op deze manier komen van dezelfde landbouwgrond en zelfs van hetzelfde gewas twee producten: voedsel én grondstof voor papier. Daarmee heeft het papier zelfs nog een aanzienlijk lagere eco-footprint dan FSC papier of gerecycled papier. En zo zijn er dus geen bomen nodig. Uitstekend materiaal dus voor een duurzame verpakking.
Toch moest er ook een plastic laag in de verpakking om de thee goed houdbaar te houden én om een kijkvenstertje te maken. Maar voor een duurzame verpakking gebruikt Dutch Harvest natuurlijk liever geen plastic op basis van aardolie. Ze vonden een ‘bioplastic’, op basis van cellulose, die composteerbaar is. En ze vonden een drukker bereid om speciaal voor Dutch Harvest deze materialen tot een duurzame verpakking te combineren.
Door deze combinatie van verpakkingsmaterialen is de verpakking composteerbaar volgens de norm 7P0466. Deze is te composteren in industriële composteerinstallaties, maar ook bij thuiscompost.
De verpakking kan dus bij het GFT afval (let op: het hersluitbare clipje is van ijzer. Dit kan dus niet bij de compost! Je kunt dit hergebruiken of scheiden met het oud ijzer). Door het gebruik van bioplastic kan het label ‘Plastic free’ in de winkel bij het product geplaatst worden.
Copyright © 2021 natuurvoordeel.nl